By hajómester,
on 2009. October 29. Thursday 11:29
There are no translations available
Berenike. Ez a név sok olvasó előtt bizonyára nem ismeretlen, hiszen az ókorban gyakori név volt az előkelő származású nők körében, még csillagkép is lett belőle Berenikéf ürtjei néven. Egy várost is alapítottak ilyen néven a Vörös tenger partján, de hogy a városnak és kikötőjének mekkora jelentősége volt a Római Birodalom és India közötti kereskedelemben, erre csak a közelmúlt régészeti kutatásai derítettek fényt.
Last update: 2012. September 07. Friday 21:47
Fregattok, korvettek, sloopok a XVIII-ik században
Ha valaki elmélyed a hajó történetének
tanulmányozásában és elérkezik a XVIII. századhoz - amikor
megjelennek ezek a típusok - úgy érzi, hogy ebben a kérdésben
tökéletes a káosz. A szakirodalomban is csak néhány soros
meghatározást található velük kapcsolatban, amelyek többnyire
ellent is mondanak egymásnak. Minden további nélkül neveznek
például sloopnak egy 1710-ben épült 3 árbocos 16-20 ágyús
hajót, pedig 1750 előtt 3 árbocos sloop nem volt.
A Peregrine Galley körül kibontakozott vita,
amiben azt állítottam, hogy a hajó a sloop of war osztályba nem
helyezhető el vezetett rá arra, hogy magam sem vagyok tisztában
sok mindennel és elkezdtem a kérdést tanulmányozni. Megfelelő
források hiányában jóformán csak az internet állt
rendelkezésemre, ott is javarészt csak az angol nyelvű szövegekkel
boldogultam. Mivel azonban ezek nem alkottak összefüggő egészet,
hanem csak részleírások voltak, úgy kellett mindent mozaikokból
összerakosgatni, hibákat, ellentmondásokat kiszűrni, így nagyon
sok időmbe telt mire sikerült egy valamire való tanulmányt
összehozni. Ebben a cikkben is éppen ezért a Royal Navy történetét
fogom alapul venni. Egyébként is úgy látom, hogy az alapvető
zavart mindenütt az angol terminológiában szereplő megnevezések
jelentik.
Ezen az oldalon gyakorta előkerülő téma a hajómakettezők, illetve makettezni vágyók legnagyobb(nak vélt) problémája: a helyhiány. Sokan hivatkoznak arra is, hogy nincsenek gépeik, illetve "alacsony a költségvetés". Ebben a cikkben a saját példámon, azaz most készülő, első saját építésű hajómon keresztül szeretném demonstrálni, hogyan sikerült jómagamnak felülemelkedni ezeken a problémákon, s hogy lehetséges egy 40 négyzetméteres társasházi lakásban saját hajót építeni, olcsón. Ezzel leginkább bátorítani szeretnék mindenkit, aki csak azért nem kezd hozzá egy makett építéséhez, mert megoldhatatlannak látja a fent felsorolt problémákat.
Ebben a cikkben szeretnék segítséget nyújtani mindazoknak, akik építődobozos makettek (kitek) vásárlásán törik a fejüket. A legfontosabb dolog, hogy mindig merjünk segítéget kérni. A Magyarországon jelenleg elérhető kitgyártók sajnos az esetek többségében elég csapnivaló minőséget képviselnek, amit még történelmi hiteltelenséggel is súlyosbítanak, mindezt sokszor horribilis áron. Ennek ellenére vannak olyan dobozos kitek is, amik megfelelő minőségűek, minimális javítással szép hajó készíthető belőlük. Ebben a cikkben – a teljesség igénye nékül – áttekintjük a építődoboz palettát annak érdekében,hogy mindenki megfelelően tudjon választani: megismerkedünk a legismertebb gyártókkal kínálatuk, kitjeik minősége és árszínvonala alapján, illetve kitekintünk a Magyarországon nem forgalmazott kitekre és beszerzési lehetőségeikre is.
Last update: 2009. August 25. Tuesday 09:49
Könyvbemutató: James Dodds, James Moore - Building the Wooden Fighting Ship